Polskie Startupy okiem Inwestora

Pan Andrzej Głowacki Założyciel Prezes Zarządu i spółki giełdowej DGA S.A., Inwestor i promotor przedsiębiorczości. Z branżą konsultingową związany od 23 lat, na przestrzeni których rozwinął firmę doradczą z sukcesem rywalizującą z międzynarodowymi korporacjami konsultingowymi. Od 2004 roku notowana na warszawskim parkiecie, stała się pierwszą polską publiczną spółką doradczą. DGA to również dynamicznie rozwijająca się Grupa Kapitałowa gromadząca podmioty doradcze i usługowe z różnych branż, które się wzajemnie uzupełniają i dzięki efektowi synergii pod dewizą „Wspieramy Wielkich Jutra” realizują projekty dla biznesu i administracji. 

Mając na swoim koncie wiele sukcesów na polu doradczym, od 5 lat również aktywny jako inwestor w start-upy oraz firmy o dużym potencjale rozwoju z różnorodnych branż. Dotychczasowe inwestycje to m.in. jeden z czołowych portali zakupów grupowych www.fastdeal.pl, internetowy dystrybutor książek do słuchania www.audiobook.pl, czy też operator m.in. sieci restauracji Sioux oraz klubów muzycznych Lizard King - spółka R&C Union S.A

Jako promotor przedsiębiorczości aktywnie działa w ramach Fundacji „Wspieramy Wielkich Jutra”, której Rady jest Przewodniczącym. Fundacja od kwietnia 2011 prowadzi platformę łączącą inwestorów z młodymi ludźmi z pomysłami na własny biznes oraz początkującymi przedsiębiorcami – www.portalpomyslow.pl. Fundacja udziela pomysłodawcom wsparcia nie tylko kapitałowego, ale przede wszystkim udzielając konsultacji doradczych dotyczących zgłaszanych biznesów. 

 

 

Kondycja Polskich start’upów

 

Jak wygląda dzisiaj  rynek  start’upów okiem Inwestora ?

 

W ostatnich latach bardzo wiele dzieje się na rynku start-upów, nigdy wcześniej tak wiele się o nich nie mówiło w mediach, przeżywamy też prawdziwy boom na imprezy i zdarzenia mające na celu spotkanie inwestora ze start – upami. Również liczba młodych ludzi mających pomysł na własny biznes jest naprawdę imponująca, a i wiekowo są oni coraz młodsi. Jednocześnie okiem inwestora muszę stwierdzić, że ilość nie zawsze idzie w parze z jakością w tym sensie, że wiele projektów jednak jest niestety niedopracowana i nie jest gotowa na wejście inwestora.

 

Czy sam pomysł wystarczy by pozyskać zainteresowanie Inwestora ?

 

Zdecydowanie nie. Pomysłem można zarazić i zaciekawić, ale diabeł tkwi w szczegółach. Inwestora przekona dobrze przygotowana prezentacja pomysłu i przede wszystkim – dobry biznesplan. Liczby – przede wszystkim realne i fakty  - mam tu na myśli analizę rynku, na który dany start-up chce wejść (tym bardziej, że inwestor nie zawsze jest branżowym ekspertem, więc musi otrzymać przekonywujące dane).

 

Czy pomysł zawsze musi być innowacyjny ?

 

Powinien być, ale oczywiście nie musi. Pomysłem na biznes może też być zapełnienie niszy na dojrzałym rynku. Warto jednak pamiętać, że innowacyjność zwiększa szanse na pozyskanie zainteresowania inwestora, gdyż zwiększa ona wartość samego projektu . Idąc dalej – patenty i certyfikaty poświadczające unikalność produktu/usługi są dodatkową, bardzo istotną wartością w oczach inwestora.

 

Jak powinna wyglądać komunikacja na linii pomysłodawca-inwestor ?

 

Tak jak wspominałem wyżej – fakty i liczby, to klucz do konstruktywnej rozmowy pomiędzy pomysłodawcą a inwestorem. Im bardziej rzeczowa prezentacja pomysłu, tym lepiej. Dużym atutem pomysłodawcy w oczach inwestora jest fakt, że potrafi odpowiedzieć na dodatkowe

 

pytania i może pokazać, że naprawdę przemyślał i zweryfikował wszystkie aspekty swojego biznesu. Znajomość branży – to również bardzo ważny aspekt i warto go zaznaczyć w komunikacji z inwestorem. Najgorsze dla inwestora jest tzw. „lanie wody” bez konkretnych informacji – zdarza się, że pomysł jest dobry ale fatalnie przedstawiony i przez to nie ma szans na zainteresowanie inwestora. Dlatego warto, aby naszą prezentację przed pokazaniem jej potencjalnemu inwestorowi – zobaczył ktoś z obiektywnym spojrzeniem – na pewno będzie miał konstruktywne uwagi.

 

Czego życzy Pan polskim start’upom i sobie jako Inwestorowi ?

 

Nie wygasającej kreatywności i właśnie lepszej, efektywniejszej  komunikacji, która doprowadzi do skutku jeszcze więcej pomysłów niż dotychczas.